søndag, juni 04, 2017

Pernille Aidt: Scandinavian Mood (Mild Records/Gateway)

Ved første øjekast var det ikke lige en plade der fik pulsen til at stige. Jeg kendte ikke sangeren og syntes også at det var rimeligt plat at indlede en plade med Jeg ved en lærkerede. Så kiggede jeg videre ned over tracklisten og fornemmede et mønster. I skovens dybe stille ro, No moon at all, Tricotism og Nu er jord og himmel stille suppleret med Those who were og Summersong. Det er jo numre fra Niels Henning Ørsted Pedersens repertoire. Så kunne det nok være at pladen blev lagt i CD afspilleren. Så blev mine fordomme lige sendt i skammekrogen med det samme. 

Pernille Aidt er ingen årsunge. Hun har allerede lavet flere plader i eget navn og lever af at undervise i sang i Frankrig. 
Hun er sammen med en Aarhus classic trio. Hans Esbjerg på klaver, Christian Vuust på sax og Peter Vuust på bas der leverer et sikkert akkompagnement. Det er meget passende, at Peter Vuust udspringer af den danske bastradition, som NHØP har domineret og præget. 

Peter Vuust er ikke bange for at spille melodi på bassen. Her passer Hans Esbjergs lyse og nordiske jazzpiano godt ind. Hans mangeårige samarbejdspartner fra Den Danske Salmeduo, Christian Vuust ved hvad det handler om, når der skal spilles en melodi. Scandinavian Mood er et hyggeligt bekendtskab, særligt for NHØP-fans. Jeg tror såmænd også at NHØP ville være fornøjet.

Ingen kommentarer: