fredag, juni 16, 2017

Førstepersonental: Rotunda (Lydhør) 10”vinyl >> Ellipsis: Bulawayo (Creative Sources) CD

Lilletrommen var fast med i front, når der var krig for mange år siden. Hvad sker der så når man placerer instrumentet i midten af krigsmindemærket Rotunden i Mindeparken i Aarhus i 2016? Den fredselskende og meget lidt krigeriske percussionist og trommeslager Christian Windfeld satte sig i midten af mindemærket, der var opført til minde om de faldne i 1. verdenskrig. 

Under navnet Førstepersonental som er Christian Windfelds solopercussionprojekt, der udgives af pladeselkskabet Lydhør, hvor Anders Ørbæk står for den lydtekniske side af sagen, har han skabt et dybt originalt værk. Det hele er blevet til på en enkelt sommerdag.

Med udgangspunkt i det fysiske sted, Rotunden og med inspiration fra Karen Marie Troldborgs digt Rotunde der er vedlagt pladen, har Windfeld lavet et lydværk, hvor side 1 er krigens fjerne torden, med droner (ikke dem der kan flyve, men de droner der musikskabte), der kommer og går. På side 2 er grusomhederne lige foran os. De tager til i styrke og efterlader ikke meget håb. Troldborgs digt er et nutidigt gensvar til den daværende statsminister J.C. Christensens fædrelandskærlige digt der pryder Rotunden.

Christian Windfeld er også med i trioen Ellipsis der netop har udsendt deres tredje album Bulawayo. Windfeld er sammen med australierne Jon Heilbron på bas og Andy Butler på klaver. Trioen har eksisteret siden 2013, hvor de mødtes i Berlin. Siden har de turneret flere gange i Tyskland, Danmark og Australien. Det er openminded improviseret musik, der befinder sig et sted mellem den klassiske musik og jazzen. Uden en overordnet plan har de tre musikere fundet sammen om et neoimpressionistisk udtryk. WIndfeld skriver i det medfølgende håndskrevne brev, at tyskerne ville kalde det Musik mit Störung. Pladen er ganske rigtigt en indadvendt størrelse med uro. F.eks. er nummeret (Another) von Trier Dream et nummer med en underlæggende ængstelse, der pibler tirrende frem. Bulawayo er sart og forfinet improv, med sans for fine detaljer.

Ingen kommentarer: